Thema E

Expositie

In de permanente tentoonstelling van het museum zijn de volgende thema’s uitgewerkt:

  1. Thema A: Historie van Goirle tot ca 1800
  2. Thema B: Historie 19e eeuw en eerste helft 20e eeuw
  3. Thema C: Wereldoorlog II
  4. Thema D: Devotionalia
  5. Thema E: Onderwijs
  6. Thema F: Gilden
  7. Thema G: Kleding

THEMA E: Onderwijs in Goirle

De school
In onze schoolhoek vindt u een uitstalling van voorwerpen uit een schoolklas van voor 1960.
De banken waren steeds voor 2 kinderen bedoeld met in het midden (of aan iedere kant) een inktpotje en onder het schrijfblad een vak voor je eigen schriften en boeken. Een leuk en belangrijk taakje was het wekelijks mogen vullen van deze inktpotjes waarbij het niet lekken en knoeien een goede graadmeter was of je het nog eens mocht doen.
Schrijven deed je na de eerste klas (de huidige groep 3) met een kroontjes pen: vanwege de vorm van deze pen was het een noodzaak om zeer zachtjes met deze pen over het papier te gaan, anders boog hij te ver door en was kapot of je kreeg een dubbele lijn op je papier en dat was een reden om het bij de schrijfles als afgekeurd terug te krijgen. Was je klaar met schrijven dan veegde je je pen af aan een inktlap, een aantal lapjes door moeder aan elkaar genaaid met vaak een knoop erop. In de winkel waren ze ook te koop, maar meestal moesten we het doen met zelfgemaakte inktlappen (goedkoper).
Zoals te zien waren de banken aan elkaar gekoppeld en was het een heel getover om de opstelling wat te veranderen: dat gebeurde dan ook nooit: geen groepjes om samen te werken, niet apart zitten (dat kon je voor straf in de gang doen of na schooltijd tot ca half vijf).
De onderwijzer(es) zat op een verhoog: een klein podium waarop zijn lessenaar geplaatst was. Pas in de zestiger jaren van de vorige eeuw daalde de meester of juf af naar de kinderhoogte. Vanaf zijn verhoog had de meester of juf een goed overzicht over de kinderen.Vitrine 1
Materialen die met straf te maken hadden en door de meester of juf gebruikt werden.
Straf: de pechvogel, gemaakt van stof welke naar een booswicht gegooid werd. Deze mocht de vogel dan terugbrengen naar de onderwijzer om daarna zijn/haar straf in ontvangst te nemen. Deze straf werd vroeger nogal eens uitgedeeld door tikken met de plak: een soort pollepel van hout, of door een muts op te moeten zetten met ezelsoren of een bordje om de hals met de tekst “Ezel”. Strafmanieren waarbij de leerling dus duidelijk ‘te kijk’ werd gezet en die in onze ogen sterk vernederend waren.

Vitrine 2 en 3
Boeken die in school gebruikt werden van de diverse vakken.
Materiaal dat door de kinderen gebruikt werd en schriftjes (rekenen) die laten zien hoe er gewerkt werd.

Op de vitrines
Materialen die gebruikt werden om zaken uit te leggen (opgezette dieren), kijkkastjes, ed.

Rondom
Wandplaten: werden gebruikt om bij zaakvakken alles aanschouwelijk uit te kunnen leggen.

De onderwijshoek

Bron

Tekst voor rondleiders. Heemkundige kring “De Vyer Heertganghen” Goirle