Wie weet het nog? 14-oktober-2020

Foto 155-212 is de “Jeugd Taekwondo”. André van Kollenburg,
de toenmalig trainer van Taekwondo Goirle, gaf ons de volgende informatie door:
In Goirle is met de Koreaanse sport Taekwondo gestart in 1977 bij sportschool Jan de Rooij, toen nog gevestigd in de Kerkstraat.
Na een paar jaar ontstond daaruit de vereniging Taekwondo Goirle, opgericht door Andre van Kollenburg en Jan Breed, met als trainingruimte de gymzaal in de Tamboerstaat.
Dit was de gymzaal van de Heibloemschool. Rond 2012 werd de vereniging opgeheven bij gebrek aan kader en vrijwilligers.

In de bloeitijd van Taekwondo Goirle trainden er 100 mensen en behaalden door de jaren heen zeker 40 personen hun zwarte band.
Er waren diverse Nederlandse Sparrings en Stijl Kampioenen uit Goirle o.a. Joost Marcar, Marc Bechtold, Claire Burgers,
Marja de Brouwer, Michel van Bergen en Edwin Weijtmans.

Na een tijdje was er ook ruimte voor een jeugdgroep. De gepubliceerde foto moet ongeveer uit 1992 zijn.
Het is een foto van de jeugdgroep met leeftijden van 8 tot  ongeveer 14 jaar. Het bleek een goede sport met meerwaarde voor de jeugd:
wat stille en verlegen kids kregen zelfvertrouwen en de druktemakers kregen gelegenheid zich helemaal uit leven.
Er waren 2 trainingen per week voor de jeugd. Een goede sport voor de jeugd met individueel presteren, veel samenwerken en rekening houden met elkaar.

Links op de foto de jeugdtrainer Patrick van Amelsfoort (13). Namen is lastig na z’n lange tijd.
Maar op de foto meen ik te herkennen: 1= Kevin van Gorp; 2= Angela Schouwenaars;
4= Sven Bertens; 5= Okke Achterberg; 6= Jaap Suurmeijer; 7= Martijn Horvers;
8= Timmy Mahler; 13= Patrick van Amelsfoort; 14= Denise van Kollenburg; 15= Claudia Vugts;
19= Fons Robben; 21= Gordon Leisner.
Helaas kende André van Kollenburg niet alle namen, maar we hebben een waardevolle historie van de Teakwondo Goirle. Bedankt André.