Brabantse Heemdagen 2017

69ste Brabantse Heemdagen

3-4 augustus 2017

CRANENDONCK: van heerlijkheid en baronie tot gemeente

UITNODIGING

Budel/Maarheeze, 21 maart 2017

Beste heemvriend,

Namens bestuur en leden van Heemkundekring ‘De Baronie van Cranendonck’ nodig ik u van harte uit om deel te nemen aan de 69ste editie van de Brabantse Heemdagen. Deze vinden dit jaar plaats op donderdag 3 en vrijdag 4 augustus 2017 in Cranendonck: Budel, Budel-Dorplein, Budel-Schoot, Gastel, Maarheeze en Soerendonk in het uiterste zuidoosten van onze provincie.

Dit jaar viert onze vereniging voor cultuur en natuur in de gemeente Cranendonck het 60-jarig bestaan.In dit kader leek het ons een mooie gedachte niet alleen de lokale bevolking, maar ook de geïnteresseerde heemkundigen uit Brabant op de boeiende geschiedenis van Cranendonck te wijzen.

De geschreven geschiedenis van het gebied dat we nu Cranendonck noemen gaat ver terug. Budel is een van de weinige plaatsen in het Maas-Demer-Scheldegebied die deel uitmaakten van het koningsgoed van de Pippiniden en Karolingen. Later behoorde het tot de bezittingen van het Mariakapittel te Aken. Vanuit het kasteel van de heren van Cranendonck werden Maarheeze, Soerendonk en ook Budel vanaf de dertiende eeuw bestuurd. Vanaf de zestiende eeuw kwam de heerlijkheid Cranendonck in handen van de Oranjes, die tot de dag van vandaag de titel ‘Baron van Cranendonck’ mogen voeren. Bij de van oorsprong agrarische dorpen Budel, Gastel, Maarheeze en Soerendonk voegde zich aan het einde van de negentiende eeuw het Waalse (zink)fabrieksdorp Budel-Dorplein. Over dit alles willen u tijdens de twee heemdagen graag veel meer vertellen en laten zien!

Bij deze uitnodiging voegen wij:

Om organisatorische redenen laten wij maximaal 100 deelnemers op de Brabantse Heemdagen 2017 toe.

De inschrijfformulieren moeten, volledig ingevuld, uiterlijk 31 mei 2017 in het bezit zijn van

het secretariaat van het organisatiecomité Brabantse Heemdagen 2017, dhr. J. Migchels, Kijkakkers 15, 6026 ER  MAARHEEZE, e-mail: jan.migchels@iae.nl telefoon mobiel: 06-228 666 20.

De deelnamekosten bedragen als gebruikelijk € 95,– per deelnemer. Dit is exclusief consumpties en fietshuur. Deze laatste bedraagt voor een door u nader op het formulier aan te geven fiets € 15,– per rijwiel. Het inschrijfbedrag en de eventuele kosten voor een fiets moet u gelijktijdig met het insturen van het inschrijfformulier overboeken op bankrekening nr. NL67 RABO 0109 5886 73 t.n.v. Heemkundekring De Baronie van Cranendonck, o.v.v. Brabantse Heemdagen 2017.

Graag heten wij u van harte welkom in Buul en Mares en omgeving!

Namens het Organisatiecomité Brabantse Heemdagen 2017,

Jac. Biemans,